کد مطلب:304420 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:184

حکمت روزه
وَ الصِّیامَ تَثْبِیتاً لِلْاِخْلاصِ؛ و برای استوار كردن اخلاص، روزه را [مقرّر كرده است]. همان گونه كه نماز و زكات، دارای حكمت بسیار والایی است، روزه نیز تیرگی ها و ناخالصی های نفس را بر اثر نخوردن و نیاشامیدن و انجام ندادنها، چون گوهری ناخالص می گدازد و خالص و ناب می گرداند و فضای جان، با دوری گزیدن از آنچه فرآورده طبیعتِ تاریك است، روشن می شود و آدمی را در جاذبه كمال، قرار می دهد و چون بدون ریا و كمترین خودنمایی و نیّتِ غیرالهی انجام می گیرد، مایه استحكامِ اخلاص می گردد.